LAD IKKE DIN SKOLE STÅ I VEJEN FOR DIN UDDANNELSE

Uddannelse på højskolen |  4 ugers sommerhøjskole giver dig værktøjerne til livets uddannelse

"Din datter er ikke syg, hun er en danser"

Gillian Lynne er der få af os, som kender, men hendes projekter er verdenskendt. Hun er en koreograf og har lavet Cats og Phantom of the Opera. I hendes fortælling, om hvordan hun blev en danser, starter hun ud med, at hun var håbløs i skolen. Hendes forældre blev jævnligt kontaktet, fordi hun ikke kunne koncentrere sig og var rastløs. En dag tog moderen hende med til en mand, som sad i et stort flot rum med egetræspaneler og et stort flot bord. Gillian, bare 8 år gammel, sad og lyttede til, hvordan hendes mor beskrev, alt der var galt i skolen, hvordan hun ikke kunne koncentrere sig og forstyrrede alt, imens Gillian sad på sine hænder. Efterfølgende bukkede manden sig ned foran Gillian og sagde, at han skulle snakke med hendes mor privat, og at det ikke ville tage særlig lang tid. De forlod rummet, men inden han lukkede døren, tændte han for radioen i rummet; musik spredte sig blandt lædermøbler og træpaneler. Så snart de voksne lukkede døren, bad manden moderen om at kigge ind i rummet. Her havde Gillian allerede rejst sig fra stolen og var begyndt at bevæge sig og danse til musikken. Historien fortæller, at manden vendte sig til moderen efter nogle minutter og sagde "din datter er ikke syg, hun er en danser. Tag hende med til en danseskole". Gillian fortæller, at det var det mest fantastiske, der skete i hendes liv. Hun mødte unge mennesker, som var ligesom hende, der ikke kunne sidde stille, der måtte bevæge sig for at tænke. Hun har haft en lang og flot karriere, skabt glæde for utallige mennesker og er mangemillionær.

Hvor mange unge mennesker i dag ville have fået diagnosen ADHD, blevet introduceret til nogle piller, fået fortalt de skal slappe af og placeret i specialklasse?

Du er mere end dine tanker

Når vi i Alpehøjskolen siger, at vi ønsker at ændre måden, hvorpå vi lever vores liv, så er vi indforstået med, at det skaber store forventninger til os selv. Vi er netop kommet hjem fra kursus med over 200 unge mennesker, som er på vej ud og skabe en bedre verden. Vi mærker de dybe relationer, vi skaber og den magi, vi vækker hos dem omkring os. Det vil vi gerne skabe med dig!

 

Uddannelsesvalg? Højskoleophold i Alperne | Brug 4 uger i sommerferie i Alperne og få klarhed

Vi tror på forskelligheder, på samarbejde og på frihed til at vælge. Vi, som mennesker, har altid et valg, selvom det ikke altid føles sådan, og det er en af de største gaver, vi har. Når du tager af sted på Alpehøjskolen, åbner vi sammen op for den enorme kapacitet, der er inden i dig. Du bliver aktiveret gennem leg, bevægelse, refleksion og fællesskab for i samarbejde at udvikle dig og vokse som person. Du udfordres til at finde din vej i livet og tro på, at du kan vælge det, du brænder for fremfor at vælge af frygt. Ofte tænker vi, at det vi virkelig drømmer om er uopnåeligt, og derfor nøjes vi med det gennemsnitlige. 

Pizzareglen Hella Joof | Hella Joofs 'Pizzareglen' set ud fra Alpehøjskolens perspektiv

Pizzareglen feat. Hella

Hella Joof kalder det pizzareglen. Når du bestiller en pizza ringer de fleste af os ned og bestiller dét, vi godt kunne tænke os. Der er et fåtal som ringer og siger "så længe den er rund og har ost på, så er jeg glad". Hvorfor virker det ikke sådan i det virkelige liv? Når vi skal have et job, er det okay så længe vi kan overleve til weekenden. I vores kæreste er det et okay forhold, så længe han/hun ikke slår. Når mange af os vælger en retning i livet, vælger vi ud fra frygt forklædt som det mest praktiske.

Jim Carey (JC) fortæller historien om, hvordan han blev komiker. Hans far troede ikke på, at det var He muligt at blive komiker, og derfor tog han den sikre vej, frygtstyret, og blev revisor. Da JC var 12 år blev hans far afskediget fra det job han havde troet var det sikre. "You can fail at what you dont wan't so you might as well take a chance at what you love". -Jim Carey

Skal du med til sommer?

- Skrevet af Rasmus Carlo Fabricius

AlpehøjskolenComment