8 STRATEGIER TIL AT FASTHOLDE DIN ULYKKELIGHED

Livsglæde og succes. Der findes et hav af selvhjælpsbøger, podcasts og professionelle, som lover dig vejen dertil. Men du har et andet mål i livet; du ønsker at være den mest triste, umotiverede og dovneste nedern-person, du overhovedet kan være. Vejen dertil er trods alt noget nemmere end at arbejde for livsglæden. Vi giver dig her 8 strategier til at fastholde din ulykkelighed.

1. Stop med at bevæge dig

Ulykkelighed |  Sådan bliver du ved med at være ulykkelig | Kickstart dit lykkelige liv på Alpehøjskolen

Du er allerede godt i gang, som du sidder lige nu og læser denne tekst. Opfat dig selv som værende det menneskelige strygebræt: aldrig i bevægelse, gemt væk i en skuffe. Motion og bevægelse aktiverer stoffer i din hjerne, som gør dig glad. Afhold dig fra dette ved at gøre dit soveværelse til dit altværelse, hvor du sover, spiser, leger, spiller, opholder dig, studerer og arbejder. Lad ikke opkald fra dine venner lokke dig ud på en smuk efterårsdag, hvor solen skinner. Forskning viser, at bevægelse styrker vores immunforsvar så ophold dig i den mindste radius muligt for at øge risikoen for infektion i kroppen. Dermed starter du en dårlig spiral, som gør dig syg, du bevæger dig mindre, det gør dig mere syg osv. Husk at bestille en masse fastfood bragt lige til din hoveddør.

2. Spis en masse fastfood

Ulykkelighed |  Spis dig fra ulykkelighed |  Højskoleophold

Når du bestiller fastfood så vær i det mindste sikker på, at du får det bragt ud. Du skal jo ikke forlade din lejlighed. Og bestil gerne mad, som ligger tungt, den mad du ved giver dig en følelse af at være oppustet og doven. Vores krop er et kompliceret system, som har brug for en alsidig kost for at skabe balance. Fastfood indeholder ofte transfedtsyrer og sukker som din krop ikke har brug for og øger din risiko for overvægt. Derfor giver det mening for dig, som vil maksimere din ulykkelighed at holde fast i dit instinkt om at spise det, du godt kan lide. Pizza, pomfritter og burgere er en god start. Vælg gerne de billige alternativer og gerne meget af det.

3. Vent på din motivation

Ulykkelighed |  Hvad er din motivation til at forblive ulykkelig?

Har du prøvet at ligge i din seng og tænke "et mere afsnit, så har jeg motivationen"? Fortsæt med det. Motivation er ikke noget som kommer snigende og springer frem når du har slappet nok af. Det er præcis det modsatte; energi flyder, hvor energi bliver brugt. Dit instinkt vil fortælle dig, at du bør tage en lur, du er jo træt. Din hjerne kan godt lide mønstre og vil gentage det du allerede gør for at skaber vaner; du vil muligvis genkende det som et instinkt. Så ta' en lur, vent på din motivation, se et afsnit mere. Dermed sikrer du dig, at du ikke bliver inspireret til at bevæge dig og kan blive liggende derhjemme.

4. Ødelæg din søvnrytme

Ulykkelighed |  Hvordan sover du?

Mangel på søvn forstyrrer vores produktivitet og overskud i hverdagen og er perfekt, hvis du ønsker at blive ulykkelig. Hjernen har svært ved at fungere optimalt, når den ikke bliver genstartet gennem søvn. Ved en omskiftelig søvnrytme sørger du for at forstyrre din hjerne, så den ikke kan hjælpe dig med at tage fornuftige beslutninger. Det tager gennemsnitligt 3 dage at tilvænne sig en ny søvnrytme, men du behøver ikke rejse langt væk fra din seng eller sofa for at opnå dette. Gå i seng på forskellige tidspunkter, sov længe på dage, hvor du ikke skal noget og ta' en lang lur midt på dagen, så du har svært ved at falde i søvn om aftenen. Power naps på 30-35 minutter kan være behjælpelige for produktiviteten, så sørg for at din lur bliver mindst 60 minutter. Fortæl dig selv, at du har fortjent at sove længe, at du prøver at indhente søvn du mangler.

5. Vær sygeligt optimistisk

Ulykkelighed |  Er du for optimistisk?

Har du hørt at optimistiske mennesker er gladere mennesker? Det kan måske virke sådan, men du sætter dig selv op til at fejle, hvis du forestiller dig at gå gennem livet med et stort smil som en Golden Retriever. Dit mål er at tro på, at alt kan lade sig gøre. Selvfølgelig kan du gå til fest og stå tidligt op næste dag for at gå på arbejde. Du kan da sagtens starte en ny virksomhed uden at vide, hvordan det fungerer, bare du smider en masse penge efter. Dem kan du jo låne, det skal nok gå. Det er okay, din kæreste var dig utro, det har personen sikkert lært noget af og holder nu mere af dig. Fang de følelser, som giver dig en dårlig følelse og gem dem væk, langt væk. Forestil dig, at det er balloner, som du holder under vand. Det kan du jo sagtens, for de springer jo kun op, når du ikke kan holde dem under vandet mere. Uanset hvor mange, og hvor store de bliver, så kan du jo sagtens det.

6. Maksimer din skærmtid

Ulykkelighed |  Hvor mange timer bruger du foran skærmen?

Kedsomhed driver opfindsomhed og kunne få dig til at bevæge dig så sørg for altid at have noget til at tage din opmærksomhed. Gå i seng med din telefon, som kan lyse dit soveværelse op og gør dit bedste for at skærmen er det sidste du ser, når du falder i søvn og det første du tjekker ud, når du vågner. Jo mere tid du bruger på at kigge ind i en skærm, jo mindre tid har din hjerne til at skubbe dig i en positiv retning. Din telefon er designet til at fange din opmærksomhed så hjælp den til det. Sæt lyd på og husk vibration. Dermed kan du vågne om natten for at tjekke den snapchat, du har fået fra din ven i folkeskolen, du ikke har set i 5 år. 

7. Sæt høje mål

Ulykkelighed | Har du for høje mål?

Her er det ikke nok med at sætte små mål. Sørg for at sætte dig et mål som er stort og fantastisk. Har du f.eks. svært ved at møde en partner, så skal dette være dit mål. Tænk ikke i små skridt, hvor du kunne blive bedre til at smile til fremmede, sige hej til baristaen eller snakke med dine venners venner. Dit mål skal være stort, og du skal forvente, at du opnår det i morgen. Vil du blive bedre til at snakke foran mennesker skal dit mål være at snakke foran 500 mennesker, og du skal kunne gøre det i morgen tidlig. Vil du rengøre din lejlighed? Så sæt målet om, at det skal du have gjort færdigt inden frokost istedet for blot at starte med vasketøjet. Når du sætter store mål sætter du dig selv op til at fejle. Vil du løbe en Ironman? Læs om våddragter før du lærer at svømme, det vil forstyrre produktiviteten i din hjerne helt perfekt.

8. Tro på, at dine resultater afspejler dit værd

Ulykkelighed | Er dit selvværd lig med din præstation?

Du er kun god nok, når du er perfekt. Dit udseende og dine resultater afspejler dit værd som menneske. Gennem dine afleveringer og opgaver skal du vise dit værd. Når du fastholder en forventning til dig selv om, at du kun afleverer perfekte opgaver vil et 10-tal sørge for, at du vil slå dig selv i hovedet og skabe en forestilling om, at du ikke er god nok. Når du konstant bruger tid på de mindste detaljer, skaber du et fokus for din hjerne, som fraholder den muligheden for at være produktiv i andre henseender. Samtidig bruger du energi på at gøre dig selv forkert. Baserer du dit værd ud fra dit udseende, vil du konstant være presset af at have det rigtige tøj på, have den rigtige makeup og købe de nyeste sneakers. I vesten lever vi i en verden, hvor markedsføring har til formål at vise dig, at dit liv er ulykkeligt. Ulykkelige mennesker bruger mere tid på shopping, fordi de køber ind i tanken om, at ting gør dem glade. Perfekt for dig, som vil holde fast i ulykkeligheden og konstant blive skuffet i din jagt på den uopnåelige lykke.

Opsummering

Denne liste er ikke for alle. Der er nogle mennesker, som har udfordringer, der er større end beskrevet her og i de tilfælde kræver det anden hjælp. Derimod er listen udarbejdet til størstedelen af befolkningen. Til dig som kan genkende dig selv i handlingerne og derfor kan overveje, om du har lyst til at sætte dig selv op til at blive ulykkelig. Det er et valg, du selv træffer. Det er langt nemmere at være ulykkelig end at være lykkelig. Det kræver vedholdenhed og vilje at skabe et liv du kan tage ansvar i og være glad.

Ulykkelighed | How to be miserable? 40 strategies you already use

Vi er blevet inspireret af bogen "How to be miserable: 40 strategies you already use" og der er 32 strategier, som vi ikke har åbnet op for her. Vi har skrevet listen som et tillæg, og der er meget mere at læse. Forfatteren Randy Paterson giver en god indsigt i, hvordan dét at fokusere på noget, som ikke virker, kan give dig motivationen til at skabe noget, som gør. 

- Skrevet af Rasmus Carlo Fabricius

 
AlpehøjskolenComment